رشد ۲۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرکاسپین

[ad_1]

امین افقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در مدت مشابه سال گذشته در این بندر شاهد پهلوگیری ۱۷ کشتی بودیم.

وی با اشاره به پهلوگیری ۱۱۷ فروند کشتی در سال ۹۸ با ظرفیت ۲۶۸ هزار تن افزود: بندرکاسپین در سال ۹۷ در جریان سفر رییس جمهوری به گیلان  افتتاح شد که از آن زمان تا کنون ۱۷۶ کشتی در این بندر پهلوگیری کرده و در همین راستا ۴۰۰ هزار تن کالا از این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

معاون سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: انواع غلات شامل ذرت، دانه سویا، گندم و جو، تخته و چوب گرد، روغن خوراکی، دام زنده، مواد غذایی، کالاهای کانتینری (مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور و منطقه)، مواد شیمیایی و لاستیک خودروهای سورای و سنگین از جمله کالاهای تخلیه شده در این بندر بوده و کالاهایی نظیر فرش، مواد غذایی، صنایع دستی، خشکبار، ظروف، محصولات کشاورزی، مواد شیمیایی و مشتقات نفتی و همچنین مصالح ساختمانی از بندر کاسپین بارگیری و به کشورهای مختلف صادر شده است.

افقی با تاکید بر اینکه بنادر انزلی و کاسپین که هر دو در محدوده منطقه آزاد انزلی هستند، مکمل هم می باشند،  یادآور شد: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی به عنوان دیگر بندر این منطقه نیز در فروردین ماه امسال به میزان ۱۵۳ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۱ درصد رشد دارد.

وی خاطر نشان کرد: این بندر در بخش صادرات کالای غیر نفتی در مدت مذکور با رشد ۲۷۰ درصدی روبرو بوده و در بخش واردات کالای غیر نفتی نیز با ۱۳۲ هزار تن تخلیه و بارگیری رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته که از این مقدار ۱۱۰ هزار تن مربوط به کالای اساسی(غلات) می باشد.

وی اظهار کرد: ارائه خدمات بدون وقفه در تخلیه و بارگیری و ورود کشتی در ایام شیوع ویروس کرونا از جمله اقدامات مثبت دیگر این مجتمع بندری بوده که حجم قابل توجهی از کالای اساسی مورد نیاز کشور از ابتدای امسال تا کنون از مسیر مجتمع بندری کاسپین،  بدون کوچکترین مشکل و اختلالی وارد کشور شده است.

وی با اشاره به رکورد شکنی مجتمع بندری کاسپین در تخلیه و بارگیری کالا با فعالیت موثر شرکت ها و بازرگانان فعال در بندر و تلاش همه پرسنل و همکاران این مجتمع بندری در اردیبهشت ماه امسال ادامه داد: مجتمع بندری کاسپین از ابتدای امسال تا کنون علاوه بر رشد دو برابری در شاخص های عملیات دریایی و بندری با پهلودهی کشتی هفت هزار تنی حامل غلات برای نخستین بار، بهره برداری از ۴۹ هزار تن سیلوی غلات، تزانزیت کالا از کشورهای حوزه خزر به کشورهای منطقه  و همچنین صادرات کالا به بنادر کشورهای حاشیه خزر و کشور چین از مسیر بندر آکتائو -قزاقستان در کنار تامین کالای اساسی کشور نقشی موثر در مبادلات تجاری را ایفا کرد.

به گفته معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با رشد چشمگیر مبادلات تجاری مجتمع بندری کاسپین، منطقه ازاد انزلی به دروازه تجارت دریایی ایران با اوراسیا و مجتمع بندری کاسپین به کانون داد و ستد کالاهای استراتژیک با بنادر حاشیه خزر تبدیل می شود.

افقی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی در سال های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در توسعه منطقه و بنادر ایجاد کرده است، تصریح کرد: مجتمع بندری کاسپین به عنوان بازویی توانمند در گسترش مراودات تجاری ایران به حساب می‌آید که با توجه به واقع شدن این بندر در منطقه‌ای با پتانسیل بالای جغرافیایی و اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین المللی شرق به غرب و شمال به جنوب با بهره مندی از زیرساخت های و طرح های توسعه ای مناسب نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد که می‌تواند زمینه ارتقاء ظرفیت حمل و نقل دریایی را در خزر فراهم کند.

افقی یادآور شد: وجود پسکرانه عملیاتی و پشتیبان مناسب، حوضچه آرامش وسیع، زیرساخت های مناسب بندری، اتصال به خطوط ریلی سراسری تا سال آینده، نزدیکی به مراکز اقتصادی و جمعیتی مهم کشور و همچنین بهره مندی از اسکله رو-روی درحال احداث در اینده نزدیک از مهم‌ترین مزایای این بندر است که با بیش از ۹۵ درصد کالاهای وارداتی از بندر کاسپین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی منطقه و کشور در کنار پتاتسیل های صادراتی این مجتمع بندری، قابلیت تبدیل شدن تنها منطقه آزاد شمال کشور به کانون داد و ستد کالاهای استراتژیک حوزه خزر را فراهم می سازد.

افقی با اشاره به ارزیابی درخواست‌های متعدد سرمایه گذاری در زمینه‌ ساخت انبارهای مسقف و مخازن مایعات در سال گذشته در راستای توسعه زیرساخت های بندرکاسپین به عنوان اولویت های مهم سازمان منطقه ازاد انزلی همچنین اظهار کرد:با توجه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری بر اساس برنامه ریزی انجام شده، احداث واحدهای تولیدی در پسکرانه این مجتمع بندری به عنوان بندر نسل سوم در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی است تا علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش، با توجه به معافیت ها قانونی و مزیت‌های منطقه آزاد انزلی موجبات کاهش قیمت تمام شده تولید داخلی نیز فراهم شود.

 معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی تاکیدکرد: استمرار ورود کالاهای اساسی و مواد اولیه از طریق این بندر در سال جهش تولید به عنوان پشتیبان تامین و حمل مواد اولیه واحدهای تولیدی از مهمترین برنامه‌های این بندر در سال جاری است.

افقی با اشاره به دستور رئیس جمهوری در سال گذشته مبنی بر اتصال مجتمع بندری کاسپین به خطوط ریل سراسری کشور و همچنین احداث اسکله رو – رو به عنوان مهمترین مأموریت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد:هم اکنون مراحل اجرایی و ساخت این دو پروژه استراتژیک بندری در حال پیگیری و اجرا است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری اتصال ریل سراسری به مجتمع بندری کاسپین انجام پذیرد.

وی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل چندوجهی، فعالسازی کریدور شمال_جنوب(نوستراک) و تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین به مرکز مبادله کالای کشورهای منطقه با چین و افزایش درآمدهای ارزی کشور، ایجاد فضای کسب و کار مناسب در سطح منطقه از دیگر اثرات این اتفاق است که در کنار دستاورد دیگر این سازمان در سالیان اخیر که فعالسازی کریدور چین – قزاقستان- ایران (بندر کاسپین) است که بر این اساس ظرفیت های تجاری، صادراتی به ویژه ترانزیتی کشور افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی به عنوان یک بندر نسل سوم با مساحت پسکرانه عملیاتی و پشتیبان ۳۵۰ هکتار، با مساحت حوضچه آرامش ۲۲۰ هکتار و طراحی ۱۴ پست اسکله در فاز نهایی، دارای دو موج‌شکن به طول ۲.۶ کیلومتر است که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های با آبخور بالا را دارد.

منطقه آزاد انزلی با بهره مندی از ظرفیت های بندر کاسپین و بندرگاه انزلی که در محدوده این منطقه قرار دارند از یک سو به عنوان دروازه تجارت دریایی ایران به اورسیا محسوب می شود و از سوی دیگر استفاده از مزیت‌های اوراسیا در شرایط تحریم می‌تواند فرصتی برای تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی کشور فراهم سازد و علاوه بر تامین نیاز کشور موجب رونق و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر شود.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است.

[ad_2]

Source link